Niezależnie od tego, jakiej muzyki słuchasz, perkusista prawie zawsze będzie odgrywać najważniejszą rolę. Wiele dźwięków zestawu perkusyjnego obejmuje wszystkie zakresy częstotliwości, a instrument stanowi podstawę, na której zbudowana jest reszta muzyki. Perkusista nie tylko trzyma rytm i czas, ale jest to również instrument na którym polega reszta muzyków, tworząc razem muzykę.
Kup zestaw perkusyjny na AmazonNa tej stronie, powiem ci wszystko o zestawach perkusyjnych i pokażę ci najlepsze zestawy perkusyjne na rynku.
Zestaw Perkusyjny – Top 5 Najlepszych
Poniżej pokażę ci najlepsze zestawy perkusyjne na rynku. Wspólną cechą tych wszystkich zestawów perkusyjnych jest naprawdę dobra jakość podczas gdy ich ceny są w bardzo rozsądnym przedziale. Znalazłem i zawarłem zestawy perkusyjne dla dzieci, a także rockowe, jazzowe i wszechstronne zestawy perkusyjne. Każdy znajdzie tutaj coś dla siebie – dla dowolnego gatunku i wieku.
Ogólny Zwycięzca: Najlepszy Zestaw Perkusyjny (OBECNIE!)
Najlepszy Zestaw Perkusyjny dla Początkującego
Najlepszy Zestaw Perkusyjny dla średniozaawansowanych i zaawansowanych graczy

Najlepszy Profesjonalny Zestaw Perkusyjny
Najlepszy Zestaw Perkusyjny dla dzieci
Perkusja – Części Zestawu Perkusyjnego
Zestaw perkusyjny składa się z wielu różnych części i od perkusisty zależy to w jaki sposób złoży dla siebie idealny zestaw perkusyjny. Istnieje jednak wiele standardowych części, które zwykle są zawarte w zestawie perkusyjnym. Więcej o tym w dalszej części. Jeśli nie masz pewności do tego, co mówię, zapoznaj się z obrazkiem na prawo od tekstu w celu uzyskania wyjaśnień.
Werbel: Werbel jest często postrzegany jako najważniejsza część zestawu perkusyjnego, ponieważ dzięki niemu utwór zyskuje tzw. 'back beat’, czyli w wolnym tłumaczeniu rytm. Werble są dostępne w wielu różnych rozmiarach i mogą być wykonane z różnych materiałów. Werbel jest jednym z niewielu elementów, który zawsze jest zawarty w zestawie, bez względu na to, z jakim perkusistą masz do czynienia. Zwykle to charakterystyczny dźwięk werbla stoi za brzmieniem poszczególnych perkusistów, ponieważ można go dostroić na wiele różnych sposobów i wytwarzać prawie nieskończoną ilość dźwięków.
Bęben basowy: Jak sama nazwa wskazuje, bęben basowy jest największą częścią zestawu perkusyjnego i często nazywany jest pulsem muzyki. Zazwyczaj bęben basowy działa w szczególnie głębokim zakresie częstotliwości, ale w przypadku niektórych gatunków muzyki, można użyć mniejszych bębnów, które można dostroić wyżej, dając inny dźwięk.
Tom-tom: Często po prostu nazywane 'tomami’, liczba i rozmiar tom-tomów jest zwykle tym, co oddziela jeden zestaw perkusyjny od drugiego. Wiele standardowych zestawów perkusyjnych zawiera trzy tom-tomy: dwa wiszące tom-tomy i jeden tom podłogowy. Jednak dość powszechne jest granie tylko jednym wiszącym tom-tomem (albo mid-tomem lub high-tomem) i jednym 'floor-tomem’ – jest to standardowa konfiguracja dla perkusistów grających jazz lub rock klasyczny. Co nie oznacza, że nie możesz mieć pięciu lub nawet sześciu tom-tomów, jeśli tego chcesz. Jedynym ograniczeniem jest tutaj twoja wyobraźnia i miejsce w domu lub na scenie 🙂 Tom-tomy mają głowice perkusyjne po obu stronach, a relacja tonalna między nimi jest szczególnie ważna podczas strojenia bębnów, aby uzyskać dokładnie pożądany dźwięk.
Talerze: Talerze mogą mieć tak różnorodny wszechstronny rozmiar i charakter jak tomy. Dostępne są w bardzo małych rozmiarach: zaczynając od średnicy 8 cali mogą łatwo dojść do średnicy 24 cali. Istnieje wiele różnych rodzajów talerzy i każdy z nich służy do innych celów. Trzy najpopularniejsze talerze zawarte praktycznie w każdym zestawie perkusyjnym to talerze hi-hat, talerze crash i talerze ride.
Talerz Crash: Zwykle ma średnicę od 14 do 20 cali, taki talerz zapewnia wybuchowy dźwięk, który jest często używany do rozpoczęcia kolejnej części piosenki lub do końcowego wypełnienia. Wielu perkusistów z gatunków o cięższym brzmieniu, w tym hard rock, heavy metal i bardziej ekstremalnych gatunków metalowych, często używa talerza crash jako talerza ride (patrz poniżej), aby nadać dźwiękowi dodatkową moc.
Talerz Ride: Zazwyczaj mierzą one od 18 do 22 cali i często nazywa je się „talerzem refrenu”. Talerz ma tę nazwę, ponieważ daje wyższy i bogatszy dźwięk niż hi-hat. W rezultacie wielu perkusistów przechodzi od grania na hi-hatach do grania na talerzu w refrenie piosenki. Talerze ride są produkowane na wiele różnych sposobów: niektóre są cieńsze niż inne, więc można ich również używać jako talerzy crash. Inne są bardzo grube, ale z kolei mają większą głośność i dlatego lepiej nadają się do niektórych rodzajów muzyki.
Talerz hi-hat: Ten często jest umieszczany na lewo od werbla (dla praworęcznych perkusistów) i często używa się go do podtrzymywania rytmu. Unikalną cechą hi-hat jest sposób montażu na specjalny stojaku hi-hat, który pozwala ci na jego obsługę lewą stopą. To sprawia, że jesteś w stanie używać hi-hatów, nawet jeśli twoje ręce są zajęte graniem na tomach lub na talerzu ride. Hi-hat jest jednym z najbardziej podstawowych części zestawu perkusyjnego i praktycznie wszyscy perkusiści mają co najmniej jeden hi-hat w swojej perkusji.
Sprzęt: Sprzęt obejmuje wszystkie stojaki, stelaże i inne części, które służą do strojenia, pozycjonowania i podparcia części zestawu bębna wspomnianego powyżej. Sprzęt i wyposażenie jest często jednym z najbardziej pomijanych rzeczy, ponieważ wielu perkusistów skupia się wyłącznie na załatwieniu sobie jak najlepszych talerzy lub tom-tomów. Dlatego też wyposażenie jest często pomijane, ponieważ perkusiści zapominają jak wiele znaczy to dla jakości zestawu perkusyjnego. Dobre wyposażenie sprzętu może zmienić świat dla perkusisty. Stojaki powinny być w stanie utrzymać ciężkie talerze ride i twardo stać, bez względu na to jak mocno grasz. Podobnie nóżki i tom-tomy muszą być w stanie utrzymać perkusję na miejscu. Większość sprzętu i jego wyposażenie jest produkowana w taki sposób, że można regulować zarówno wysokość, jak i kąty na praktycznie wszystkich częściach.
Zestaw Perkusyjny – Rozmiar
Perkusja jest dostępna w różnych rozmiarach: tom-tomy często mają średnicę od 8 do 18 cali, podczas gdy bębny basowe mają zwykle od 18 do 24 cali średnicy. Werble mają zwykle szerokość 13 cali lub 14 cali i zwykle mają głębokość od 4 cali do 8 cali. Dla muzyki rockowej, będziesz zwykle używać szerokich, głębokich bębnów, aby nadać im większy i głębszy dźwięk. Perkusiści jazzowi jednak często używają niewielkich rozmiarów bębnów. Głębokie bębny mogą w ten sposób dawać głęboki, ciężki dźwieki, ale zwykle nie są tak głośne jak płytsze bębny. Szerokość bębna ma również ma wielki wpływ na dźwięk bębnów, ponieważ zwiększa się ilość powietrza w bębnie, które fale dźwiękowe mogą się przepychać bez zmniejszania reakcji bębna. Szerokie bębny również zapewniają głębszy dźwięk – głównie zależy to od perkusisty, aby ocenić, który dźwięk im najbardziej odpowiada.
Buy your acoustic drum set on AmazonPerkusja – Materiał
Przez lata producenci eksperymentowali ze wszystkimi rodzajami materiałów, w tym z akrylem, włóknem szklanym, a nawet betonem. Ale spora większość dzisiejszych perkusji jest wykonana z drewna lub metalu. Większość zestawów perkusyjnych jest wykonana z drewna i często tylko werbel jest z metalu. Jednak w niektórych zestawach perkusyjnych, wszystkie tom-tomy i bębny basowe są wykonane w całości z metalu.
Większość perkusji jest wykonana z kilku warstw, przy czym wewnętrzne warstwy mają największy wpływ na dźwięk: dlatego wielu producentów wytwarza bębny z jednym rodzajem drewna pośrodku i innym rodzajem drewna dla warstwy zewnętrznej, często ze względów estetycznych. Poniżej znajdują się niektóre z najczęściej używanych materiałów:
Klon jest jednym z najpopularniejszych gatunków drewna do produkcji wysokiej jakości perkusji. Drewno ma ciepły ton, który wzmacnia opracowane częstotliwości, co sprawia, że bębny z klonu są szczególnie dostosowane do głębokiego strojenia.
Brzoza to bardzo gęsty i trwały gatunek drewna. Ton jest nieco bardziej agresywny niż ten z klonu, ponieważ brzoza równie dobrze wzmacnia wysokie częstotliwości. Daje to bardziej wyraźny dźwięk z większym odbiciem. Wzmocnione niskie częstotliwości zapewniają zatem dobrą równowagę, która nie zmniejsza dźwięku.
Buk choć drewno bukowe nie jest używane tak często, to materiał ma pewne szczególne właściwości: jest równie twardy co brzoza, ale powierzchnia jest bardziej chropowata, i z bębnów bukowych można uzyskać głębsze brzmienie. Jeśli chcesz, aby twoje bębny miały siłę brzozy, zachowując przy tym ciepły dźwięku klonu, to buk jest dobrą alternatywą.
Mahoń był kiedyś standardowym materiał do produkcji bębnów, ale to drogie drewno niestety nie jest już tak powszechne. Niektórzy producenci w swojej ofercie wciąż mają mahoniowe zestawy perkusyjne, ale materiał nie jest standardem w branży. Drzewo ma bardzo mocny bas, który daje niezwykle bogaty i ciepły dźwięk, często kojarzony z wieloma vintage (starymi i stylowymi) perkusjami. Mahoń ma również wzmocnioną średnicę, co daje bębnom trochę dodatkowego uderzenia.
Topola jest stosunkowo trwała i tradycyjnie była stosowana jako „wypełnienie” między innymi warstwami w zestawie perkusyjnym. Obecnie topolę często wykorzystuje się do produkcji zestawów perkusyjnych dla początkujących, co nie oznacza, że ma ona słabe brzmienie. Pod względem dźwięku topola przypomina bardziej mieszankę brzozy i klonu, ponieważ – zarówno wysokie jak i niskie częstotliwości – są nieznacznie wzmacniane.
Stal ma jedne z najbardziej charakterystycznych cech, ponieważ dźwięk jest bardzo lekki, ma długie podtrzymanie i jest bardzo przenikliwy. Szczególnie jeśli chodzi o granie rimshotów. Wiele werbli jest wykonanych ze stali właśnie pod kątem zdolności materiału do penetracji ściany dźwiękowej zespołu grającego na żywo. Ponadto to normalna rzecz, że zestaw perkusyjny dla początkujących zawiera stalowy bęben, ponieważ ich produkcja jest tańsza w porównaniu do brzozy lub klonu.
Mosiądz daje ten sam jasny, wyraźny dźwięk co stal, ale z nieco cieplejszym tonem, ponieważ materiał wzmacnia niskie częstotliwości, nadając brzmieniu więcej dna i równowagi.
Zestaw Perkusyjny – Przewodnik Zakupu
Wybierając zestaw perkusyjny, ważne jest, abyś wiedział, jaki rodzaj muzyki chcesz grać. Nie ma żadnych „praw” ani reguły na to, które bębny mogą być użyte do czego, ale jeśli chcesz grać rocka i chcesz wielkiego, bogatego brzmienia, z dużą ilością mocnego dolnego uderzenia, to prawdopodobnie rozczarujesz się, gdy kupisz do tego zestaw jazzowy z 18 calowym bębnem basowym. Materiał bębnów ma oczywiście duży wpływ na dźwięk, ale przede wszystkim odpowiednie rozmiary bębnów, a także sposób ich nastrojenia mają największy wpływ na dźwięk.
Ponadto, ważne jest, aby ocenić, czy rozmiar zestawu stanowi wyzwanie na inne sposoby: jeśli jesteś poza domem i kupujesz pierwszy zestaw perkusyjny dla dziecka to dobrze jest zadbać o możliwość dostosowania kątów i wysokości różnych części. Zdecydowana większość zestawów perkusyjnych jest wyposażona w sprzęt, który pozwala na łatwa regulację kąta bębnów, i kąta talerzy, jak również wysokości, jeśli coś jest zbyt wysoko. Dlatego dobrym pomysłem będzie sprawdzenie czy rozmiar zestawu będzie pasować do dziecka. Podobnie brak możliwości regulacji wysokości i kątów może stanowić problem, przez co komfort z gry na perkusji może pójść na stracenie.
Jak Nastroić Zestaw Perkusyjny
Wiele ludzi nie zdaje sobie z tego sprawy, ale perkusja musi być nastrojona. Strojenie perkusji nie jest tak łatwej jak strojenie gitary lub basu. Ale są narzędzia, które przydają się, jeśli nie posiadasz żadnego doświadczenia w strojeniu perkusji. Bębny stroisz po to, aby zmienić ton, możesz go podwyższyć lub pogłębić. Strojenie bębnów może także wyeliminować najgorsze dźwięki (okropne dźwięki dzwonienia). Jak wcześniej wspomniałem relacja tonalna między górną, a dolną skórą ma wielki wpływ na dźwięk, a znajomość tej relacji może dać perkusiście większą kontrolę nad swoim brzmieniem.
Czasami strojenie zestawu perkusyjnego nie wystarczy, aby uzyskać pożądany przez ciebie dźwięk i możesz czuć się zmuszony do wytłumienia go w celu redukcji niechcianych tonów. Istnieje kilka różnych metod na wytłumienie bębnów. Najczęstszym rodzajem tłumienia jest umieszczenie poduszki lub koca w bębnie basowym, ponieważ większość perkusistów chce, aby ten dźwięk był krótszy i mocniejszy. Jednak najlepsze wyniki często uzyskuje się, stosując produkty zaprojektowane z myślą o tłumieniu bębnów, takie jak tłumiące żelowe poduszki.
Tłumienie to sztuczka używana przez większość perkusistów, aby uzyskać większa kontrolę nad dźwiękiem, ale ważne jest, aby zbyt mocno nie tłumić bębnów, ponieważ dźwięk może być „duszony”. Również ważne jest to, żeby pamiętać, że nie można uratować bębnów słabej jakości przez tłumienie ich.
Pytania i porady
Jak zawsze zapraszamy do kontaktu e-mail, na live chat lub zostawiając komentarz na stronie. Zapewniamy bezpłatne, niewiążące porady przy zakupie instrumentów muzycznych. Zazwyczaj odpowiadamy na e-maile w ciągu kilku godzin, a jeśli jesteśmy online na live chacie, to odpowiedź możesz uzyskać natychmiastowo!