Wzmacniacz gitarowy

Guitar amp buying guideKażdy gitarzysta grający przed publiką potrzebuje wzmacniacza, który będzie dla niej słyszalny. Wzmacniacz gitarowy jest bardzo wszechstronnym narzędziem dla gitarzysty. Podobnie do pedałów gitarowych, wzmacniacz pomaga stworzyć unikalny dźwięk gitarzyście.

Buy guitar amps on Amazon

Istnieje wiele rodzajów wzmacniaczy gitarowych, każdy z własnymi modyfikowalnymi parametrami, dzięki czemu dwóch gitarzystów może korzystać z tego samego wzmacniacza, mając zupełenie inne brzmienie.

Top 5 – Wzmacniacze gitarowe

Wybrałem niektóre z najbardziej używanych i popularnych wzmaczniaczy obecnie dostępnych na rynku. Owe wzmacniacze różnią się ceną, funkcjonalnością, stylem oraz dźwiękiem. Współną cechą wzmacniaczy gitarowych jest jednak to, że jakość i stosunek jakości do ceny są na najwyższym poziomie. Przez lata prztestowałem ponad 250 wzmacniaczy gitarowych, znajdując te, które spełniają wszystkie wymagania dla większości gitarzystów.

Best beginner guitar amp:
Best beginner guitar amp:

Description

1099
Best tube amp:
Best tube amp:

Description

1099
Best Solid State Amp: Marshall
Best Solid State Amp: Marshall

Description

5514
Bedst acoustic guitar amp:
Bedst acoustic guitar amp:

Description

1199
Best modeling amp:
Best modeling amp:

Description

224

Buy your guitar amp on Amazon

back to menu ↑

Czym jest wzmacniacz do gitary?

Dla większośći gitarzystów temat wzmacniacza jest już znany, a przynajmniej to co oferują podstawy tych urządzeń. Wzmacniacz gitarowy pozwala gitarzyście na grę na znacznie większym poziomie głośności. Czym są wzmacniacze gitarowe? Przyjrzyjmy się im bliżej.

Wzmacniacz gitarowy i jego funkcja polega na wzmacnianiu słabego sygnału pochodzącego z przetwornika gitarwoego. Sygnał ten jest przesyłany z gtiary do wzmacniacza przez kabel i wychodzi z głośnika. Wzmacnuiacze posiadają także wbudowany korektor, aby czyścić dźwięk zależnie od pomieszczenia. W dodatku, wzmacniacze gitarowe często oferują swoją funkcjonalnośćią wbudowane efekty, które działają podobnie do pedała gitarowego.

Wzmaczniacz gitarowy zwykle ma dwa obwody. Pierwszy obwód nazywany jest przedwzmacniaczem. Ten obwód zmienia sygnał gitary (korektor + ton). Następnie sygnał jest przekazywany do wzmacniacza mocy, który przepycha sygnał przez głośnik.

back to menu ↑

Wzmacniacz do gitary i jego historia

Pomysł na wzmacniacze nie został wynaleziony ze względu na gitarę. W rzeczywistości nowoczesny wzmacniacz gitarowy został wynaleziony, gdy zasilacze można było podłączyć do gniazdek z prądem. Wynikało to z faktu, że w tamtych czasach akumulatory były za duże i trudne do naładowania. Kondensatory zostały wynalezione, ale dopiero w latach 1930-1940 XX w. wynaleziono wzmacniacze gitarowe.

Przełom nastąpił gdy muzyka z Hawajów zyskała na popularnośc. W tej muzyce przede wszystkim używano gitary hawajskiej i w ten sposób wzmacniacz przedostał się do innych gatunków muzycznych. Najbardziej znaczącym momentem dla wzmacniaczy gitarowych było ich przejęcie przez muzykę rockową w latach 1950, gdy obwód przedwzmacniacza został przesterowany, wprowadzając takie efekty jak overdrive oraz później distortion.

back to menu ↑

Wzmacniacze gitarowe i ich typy

Wzmacniacz do gitary przeważnie dzieli się na 5 typów. Każdy z nich ma swój własny dźwięk, budowę i funkcję. Przyjrzyjmy się im bliżej.

Wzmacniaczy gitarowy lampowy: Wzmacniacze lampowe stały się bardzo popularne wśród gitarzystów ze względu na możwliość wykorzystywania ich jako rozszerzenia gitarowego. Lampy nadawały brzmieniu gitary tzw. ciepło oraz brzmienie w rodzaju śpiewania ze względu na ich nieliniowy charakter. Gdy gitarzysta uderzał mocniej w struny to wzmacniacz gitarowy zmieniał dźwięk na efekt distortion. Jako wyraziste rozszerzenie do gitary wśród gitarzystów zyskał dobrą reputację. Przykładami wzmacniaczy lampowych są Marshall JCM800 i Mesa Boogie Mark III.

Wzmacniacz półprzewodnikowy (tranzystorowy): Wzmacniacze tranzystorowe zdominowały rynek w połowie lat 1970. Ich produkcja była bardzo tania i były bardziej wytrzymałe od wzmacniaczy lampowych. Częstym problemem ze wzmacniaczem lampowym było to, że gdy jeden elemnt uległ zniszczeniu to wzmacniacz nie nadawał się do użytku dopóki nie został naprawiony. Popularny wśród jazzowych gitarzystów, rockowych, lecz gitarzyści metalowi nie przepadali za jego dźwiękiem. Jednak jeden z gitarzystów metalowych Dimebag Darrel z zespołu Pantera grał na wzmacniaczu tranzystorowym. Przykładem wzmacniacza tranzystorowego jest Roland Jazz Chorus.

Wzmacniacz hybrydowy: Zwykle wzmacniacze hybrydowe mają przedwzmacniacz lampowy do kształtowania brzmienia i bardziej niezawodny tranzystorowy wzmacniacz mocy dla większej solidności sprzętu.

Wzmacniacz modelowany: W miarę rozwoju technologii możliwe stało się cyfrowe odtwarzanie wzmacniaczy lampowych i półprzewodnikowych (tranzystorowych). Wcześniej ich jakość była bardzo słabo i bardzo niewielu gitarzystów z nich korzystało, ale w miarę upływu czasu, technologia rozwinęła się na tyle, że stały się bardziej popularne ze względu na ich wygodę i rosnący realizm. W rzeczywiśtości testy na ślepo przeprowadzone z udziałem wielu najwybitniejszych gitarzystów na świecie pokazały, że nie byli oni w stanie odróżnić gry na wzmacniaczu modelowanym, a prawdziwym wzmacniaczem. Wzmacniacze modelowane dają gitarzyście praktycznie nieograniczone możliwości. Po pierwsze w takim pudle znajduje się arsenał możliwości różnych wzmacniaczy, a ciche nagrywanie jest teraz możliwością wcześniej niedostępną dla gitarzystów. Dziś istnieją gatunki muzyczne, które polegają na dźwięku wzmacniacza modelowanego. Największy pożytek z nich ma Djent oraz metal progresywny. Przykładami zespołów, które korzystają z takich wzmacniaczy może być Tesseract oraz Periphery. Przykładem wzmacniacza modelowanego jest Ax-FX wykonanego przez Fractal Audio Systems.

Wzmacniacz do gitary akustycznej: Wzmacniacze do gitary akustycznej nieznacznie różnią się od wyżej wymienionych typów. Pomimo faktu, że wzmacniacze do gitary akustycznej są najczęściej tranzystorowe to wyróżniają się szczególnie tym, że nie zmieniają brzmienia gitary. Oznacza to, że wzmacniacz gitarowy musi odtworzyć brzmienie gitary akustycznej tak dokładnie jak tylko jest to możliwe bez dodawania własnego brzmienia. Takie wzmacniacze są z reguły bardzo mocne, ponieważ oferują więcej przestrzeni, a wzmacniacz nie daje efektu zniekształcenia. Jednak w nowoczesnych wzmacniaczach często można znaleźć takie efekty jak pogłos i kompresja, z których muzyk może korzystać. Przykład wzmacniacza do gitary akustycznej jest Roland AC-60.

Comba gitarowe, heady gitarowe i kolumny gitarowe

Comba gitarowe, a różnica między kolumnami i headami jest taka, że comba gitarowe, jak sama nazwa sugeruje, łączy w sobie przedwzmacniacz oraz głośnik. Przykładem comba gitarowego jest Marshall DSL 401. Kolumny gitarowe i heady gitarowe składają się z dwóch części. Najpierw jest tzw. head którego stawia się na jednej kolumnie lub na dwóch kolumnach. Większość gitarzystów może zadowolić się zestawem z jedną kolumną. Heady gitarowe to na przykład Marshall JCM800 head. Natomiast przykładem kolumny jest Marshall 1960A lub Marshall 1960B.

back to menu ↑

Wzmacniacz gitarowy i przewodnik po zakupie

Gdy musisz kupić swój pierwszy wzmacniacz gitarowy to niezwykle ważne jest to, aby wziąć pod uwagę różne typy wzmacniaczy. Zwłaszcza jeśli chodzi o wzmacniacz lampowy i wzmacniacz tranzystorowy (półprzewodnikowy). O ile nie grasz na gitarze akustycznej, to wzmacniacz do gitary akustycznej może być pominięty (gitara akustyczna może łatwo przebić się przez inne). Wzmacniacz modelowany i hybrydowy to zazwyczaj bardzo drogi zakup dlatego nie należy patrzeć na te wzmacniacze w pierwszej kolejności. Najczęściej na ten typ wzmacniacza rzucają się gitarzyści, którzy mają więcej pieniędzy do wydania (przykładem może być najnowszy Ax-FX II system, którego cena waha się od 9000 zł do 12700 zł). Podobnie jak w wielu innych wypadkach najlepszą radą jest przetestowanie wzmacniacza w sklepie przed jego kupnem. Wzmacniacze dzielą się na dobre i złe modele. W wielu modelach mogą pojawić się usterki. Przed kupnem, weź gitarę w ręcę i podłącz ją do wzmacniacza, aby go dobrze ograć.

Następnie warto poczynić pewne rozważania. Czy wzmacniacz powinien mieć wiele efektów czy powinien być podstawowym wzmacniaczem? Być może wzmacniacz bez efektów ma lepszy dźwięk, ale musisz używac efektów – czy w takim razie będziesz miał możliwość uzupełnienia wzmacniacza pedałami gitarowymi, czy też wszystko powinno znaleźć się w samym wzmacniaczu?

Następnym ważnym krokiem do sprawdzenia jest oczywiście to czy bardziej odpowiada ci wzmacniacz lampowy czy półprzewodnikowy (tranzystorowy). Szukasz miękkiego, ciepłego tranzystorowego brzmienia czy bardziej zależy ci na surowym i nieco cięższym brzmieniu, który można wyciągnąć ze starego wzmacniacza Marshalla na efekcie distortion? Nie wspominająć już o tym jak głośno można na nim grać! Czy dobrym pomysłem jest zakup wzmacniacza, który brzmi dobrze, gdy jego głośność jest tak podkręcona, że można wysadzić nim cały stadion oraz uszkodzić sobie słuch w ciągu tygodnia? Może to stanowić problem dla wielu młodych i nowych gitarzystów. Ściana Marshalla (head i kolumny) wygląda super – w końcu gitarzyści rockowi, którzy są gwiazdami robią z tego dobry pożytek. Problem polega na tym, że są one tak głośne że nikt nie jest w stanie tego wytrzymać dopóki ktoś nie używa ich na wielkim stadionie! Dlatego właściwym wyborem mogą być comba gitarowe, które mogą dać pożądany efekt za połowę głośności. Najczęściej małe wzmacniacze zniekształcają dźwięk szybciej niż duże, a naturalne zniekształcenie jest lepsze i preferowane 9/10 razy częściej od zniekształcenia (distortion) jako efektu symulowanego.

Ale przed zakupem wcale nie musisz testować wzmacniacza do gitary. W internecie znajdziesz recenzję wszystkich wzmacniaczy dostępnych na rynku. A poza tym, pokazałem wam wzmacniacze gitarowe, które mogę polecić na samej górze strony.

We will be happy to hear your thoughts

Dodaj Odpowiedź