W miarę upływu czasu coraz więcej instrumentów pojawiało się w odsłonie elektrycznej. Dla wokalistów niezwykle ważne było to, aby publika była w stanie ich słyszeć. W ten sposób wynaleziono mikrofon.
Mikrofony są używane przez ludzi na porządku dziennym praktycznie wszędzie, np. kiedy rozmawiamy przez telefon lub na komputerze. Korzystają z nich nie tylko muzycy. Jednak mikrofon sam w sobie nie jest instrumentem, a bardziej narzędziem. Należy więc zauważyć, że nie korzystają z nich tylko wokaliści. Mikrofon służy również do nagrywania lub odtwarzania sygnału gitary ze wzmacniacza przez głośniki do publiczności podczas występów na żywo. Przetestowałem każdą kategorię mikrofonów i wybrałem najlepsze. Poniżej znajdziesz wyłonione przeze mnie mikrofony. Jeżeli chcesz dowiedzieć się więcej na temat samego mikrofonu to poświęć kilka minut na przeczytanie tego poradnika.
Top 5 – Mikrofon
Zwycięzca Testu: Najlepszy mikrofon na rynku na chwilę obecną
Najlepszy mikrofon do podcastu
Najlepszy mikrofon do nagrywania
Najlepszy mikrofon do studio
Najlepszy mikrofon USB
Najlepszy mikrofon gamingowy
Najlepszy mikrofon do nagrywania wokali
Mikrofon – Historia
Nowoczesny mikrofon miał swój przełom w połowie roku 1877, kiedy to amerykański wynalazca Thomas Edison opatentował swój nowy wynalazek. W rzeczywistości mikrofon miał swoją premierę kilka lat wcześniej, gdy został zaprezentowany kilku naocznym świadkom przez Anglika Davida Edwarda Hughesa, dlatego też większość historyków uważa go za prawdziwego wynalazcę mikrofonu. Mikrofon węglowy angielskiego wynalazcy został później udoskonalony przez Thomasa Edisona i stał się wielkim przełomem w branży telefonicznej, radiowej oraz nagrywania.
Następnie na początku XX wieku wynaleziono szereg nowych typów mikrofonu. W tych czasach wynaleziono jeden z najbardziej znanych mikrofonów – mikrofon pojemnościowy (zwany również mikrofonem kondensatorowym). Ludzie wymyślali nowe metody przechwytywania dźwięku (wibracji w powietrzu) oraz transmitowania ich do sygnału elektrycznego wychodzącego ze wzmacniacza lub głośnika.
W połowie XX wieku amerykańska firma Shure stała się wiodącym producentem w branży i jest nim do dziś. Mikrofony Shure zarówno wokalne jak i instrumentalne należą do najczęściej używanych, najlepszych oraz jednych z najtańszych. Model SM57 oraz SM58 marki Shure odnoszą ogromne sukcesy od wielu lat. Mikrofony Shure są znane na całym świecie, a ich zastosowanie można zobaczyć wszędzie – od sali prób aż po główne sceny największych festiwali na świecie.
Z biegiem czasu przybyło i odeszło wielu wielkich producentów. Niektóre firmy specjalizują się w określonych typach mikrofonów do określonych celów. Przykładem tego jest producent Neumann, który specjalizuje się w tworzeniu mikrofonów wokalnych. Tacy producenci często mają dość drogie produkty, ale też nie zawsze tak jest. Często wyspecjalizowani producenci robią najlepsze mikrofony na rynku. Koncentrując się tylko na jednym typie mikrofonu, są w stanie zrzucić na bok innych producentów i pochwalić się lepszym projektem niż konkurencja. Z tego powodu wyższa cena za taki produkt również wchodzi w grę.
Mikrofon – Budowa i właściwości
W zależności od rodzaju mikrofonu będzie miał on różne funkcje oraz budowę. Jest jednak coś, co jest wspólną cechą wszystkich mikrofonów, a mianowicie możliwość wzmocnienia głosu. Przyjrzyjmy się bliżej jak działa ten proces.
Wyobraź sobie, że jesteś piosenkarzem lub wokalistą. Wszystko zaczyna się od momentu wytworzenia dźwięku akustycznie. Podczas śpiewania, przepływ powietrza przez krtań tworzy wibrację, wytwarzając dźwięk. To energia akustyczna i właśnie to słyszysz bez włączonego mikrofonu. Problem polega na tym, że np. zespół generalnie gra głośniej na instrumentach i wzmacniaczach niż można śpiewać i dlatego wokalista potrzebuje mikrofonu.
Jeśli używałeś mikrofonu to wiesz, że śpiewanie do główki jest naturalnym odruchem. Główka to duży i okrągły element na samej górze mikrofonu. Wewnątrz znajduje się element zwany przeponą lub membraną i jest to cienki kawałek materiału, zwykle wykonany z kartonu, plastiku lub aluminium. Ten cienki kawałek materiału wibruje w momencie, gdy docierają do niego fale dźwiękowe, np. twój głos. Wibracje powodują, że inne elementy w środku mikrofonu energicznie wibrują. Elementy te konwertują oryginalny sygnał akustyczny na sygnał elektryczny. Sygnał jest następnie przepuszczany przez kabel, który zwykle jest męskim XLR kablem (kable dzieli się na płeć zależnie od ich dolnej konstrukcji). Męski XLR – złącze na zewnątrz, natomiast żeński XLR – złącze do wewnątrz.
Jednak sam kabel nie wzmacnia sygnału. Jest jeszcze kilka potrzebnych rzeczy, aby mikrofon brzmiał w sposób z którego jest nam znany. Sygnał elektryczny dochodzący z mikrofonu jest wyjątkowo słaby. Ten sygnał nazywa się się 'poziomem mikrofonu’ i jest zwykle mierzony w miliwoltach. Sygnał mikrofonu musi zostać wzmocniony w innym razie z trudem można go wykorzystać do czegokolwiek. Wymaga to mocy, którą nazywa się 'poziomem linii’ (0.5-2 woltów). Dlatego kabel mikrofonowy podłącza się do miksera lub do karty dźwiękowej. Funkcją miksera, karty dźwiękowej lub interfejsu nagrywania jest wzmacnianie sygnału dopóki nie osiągnie on odpowiedniego poziomu.
Kolejną częścią systemu jest wzmacniacz/mikser, w której dźwięk jest przesyłany do głośnika. W tym momencie w głośnikach zachodzi proces konwersji energii z powrotem do akustycznej. Teraz nasz wokal jest słyszalny. Kupienie mikrofonu nie jest zatem wszystkim. Jeśli grasz na żywo to konieczne jest posiadanie miksera lub głośników. Natomiast z kartą dźwiękową jest tak, że przesyła ona sygnał do programu na nagrywanie – może być to oprogramowanie takie jak Logic, Pro Tools czy Cubase. Tak więc korzystając z tej opcji oprogramowanie jest czymś bez czego się nie obejdzie, jeśli musisz nagrać utwór, głos czy instrument.
Mikrofon – Rodzaje mikrofonów
Zasadniczo istnieją dwa rodzaje mikrofonu: mikrofon pojemnościowy (lub kondensatorowy) i mikrofon dynamiczny. Oczywiście istnieje wiele różnych rodzajów mikrofonów, które są bardziej specjalistyczne i nie są tak powszechne. A więc mamy dwa rodzaje „podstawowych mikrofonów”, które są najczęściej używane.
Mikrofon Pojemnościowy: Ten mikrofon charakteryzuje się tym, że do działania potrzeba mu pewnego rodzaju napięcia elektrycznego. Sposób zastosowania tego napięcia różni się w zależności od mikrofonu, może to także odbywać się za pomocą baterii, wtyczki, 48-woltowej mocy (zwanej również zasilaniem fantomowym) lub wyższego napięcia, jakie stosuje się w przypadku mikrofonów lampowych. Zwykle wynosi 120 V. Napięcie jest zwykle przepuszczane przez kabel XLR, który jest podłączony o mikrofonu. Kabel ma tutaj dwie funkcje: dostarczenie sygnału do miksera lub karty dźwiękowej i podtrzymanie napięcia zasilania. Im wyższe napięcie ma mikrofon pojemnościowy, tym większe ciśnienie akustyczne może wytrzymać. Z tego powodu mikrofony z baterią i wtyczkami są klasyfikowane jako półprofesjonalne, podczas gdy inne są klasyfikowane jako mikrofony profesjonalne.
Poziom wyjściowy dla mikrofonów pojemnościowych jest wysoki. Oznacza to, że łatwo zniekształcają/przycinają dźwięk, jeśli źródło dźwięku jest wysokie (na przykład głośny wzmacniacz gitarowy). Dlatego taki mikrofon jest przydatny na przykład do streamowania na żywo, mowy i śpiewu w studio, w którym inne źródła dźwięku są zablokowane (nie ma tzw. krwawienia, gdzie różne źródła dźwięku próbują się przez siebie przebić). Zakres częstotliwości mikrofonu pojemnościowego jest również bardzo szeroki, a to oznacza, że istnieją mniejsze ograniczenia przy wyborze mikrofonu, który jest dla ciebie najlepszy.
Mikrofon Dynamiczny: Mikrofon dynamiczny, w przeciwieństwie do pojemnościowego, nie wymaga podłączonego zasilania – jest 'pasywny’. Generuje on moc przez wpływanie na wibracje powstające w środku mikrofonu. Mikrofon dynamiczny jest nieco mocniejszy i trwalszy niż mikrofon pojemnościowy. Dlatego właśnie ten typ mikrofonu powszechnie wykorzystywany jest w salach prób i do grania na żywo.
Mikrofon dynamiczny prawdopodobnie wytrzyma upadek na podłogę (czego oczywiście nie polecam!), natomiast pojemnościowy z pewnością nie wytrzyma takiego upadku. Podobnie na mikrofon dynamiczny należy uważać pod względem wilgotności i wilgotnych warunków pogodowych – naprawdę mocny wróg dla mikrofonu dynamicznego! Z kolei membrana mikrofonu dynamicznego jest nieco grubsza, co może powodować pewne problemy – wynika to z faktu, że jest do niej przymocowana tzw. cewka ruchoma. Powoduje ona, że niektóre częstotliwości nie są rejestrowane tak jak są rejestrowane przez mikrofon pojemnościowy. Przeważnie są to wysokie zakresy między 12 a 15 kHz.
Mikrofon dynamiczny ma jednak tę wielką zaletę, że niezwykle trudno jest zniekształcić dźwięk lub wygenerować sprzężenie zwrotne. Oznacza to, że jest dobrym rozwiązaniem w sytuacjach, gdy kilka instrumentów gra jednocześnie do mikrofonu. Jednak w zależności od modelu mikrofonu dynamicznego, ich pole częstotliwości bardzo się wygina. Należy więc uważać podczas kupna mikrofonu dynamicznego. Jeżeli nie pasuje idealnie do twojej konfiguracji i nie przechwytuje pożądanych częstotliwości to nie jest to odpowiedni mikrofon dla ciebie.
Mikrofon – Przewodnik kupna
Niezwykle ważną rzeczą podczas kupna mikrofonu jest określenie celu do jakiego będzie on wykorzystywany. Na rynku jest wiele dobrych mikrofonów. Każdy może mieć co innego, co sprawia, że wyróżnia się na tle pozostałych mikrofonów, dlatego bardzo ważne jest to, aby od początku odpowiednio się ustawić pod kupno określonego mikrofonu. Mikrofon może brzmieć w jednej sytuacji bardzo źle, a niesamowicie dobrze w innej. Głównie zależy to od tego do czego został zaprojektowany dany mikrofon.
Przede wszystkim należy rozważyć gdzie mikrofon będzie używany czy w studio (czy w domu, np. podczas streamowania na żywo), czy w sali prób czy może też na żywo gdzie przeważnie jest więcej głośniejszych źródeł dźwięku. Na początek, jeżeli jesteś jedyną osobą, która będzie korzystać z mikrofonu, np. w cichym pomieszczeniu, w którym chcesz trafić w wysoki zakres częstotliwości, to wybierz mikrofon pojemnościowy. Natomiast jeśli będziesz go używać w otoczeniu, w którym jest dużo hałasu dochodzącego z innych instrumentów, to powinieneś wybrać mikrofon dynamiczny.
Wiele używanych mikrofonów jako jedno z niewielu muzycznych narzędzi jest sprzedawana po tej samej cenie co nowe mikrofony. Wynika to z faktu, że mikrofony, które są zadbane, zachowują swoją jakość. Osobiście polecam ci kupno nowego mikrofonu. Przede wszystkim masz zupełnie nowe urządzenie. A to samo w sobie jest niezwykle przydatne, ponieważ będziesz mieć gwarancję na produkt i będziesz mógł go zwrócić, jeżeli nie będzie on spełniał twoich wymagań po teście w domu. Uważam że mikrofony mogą zachowywać się inaczej w zależności od środowiska w którym są wykorzystywane, a zatem mogą brzmieć inaczej w sklepie niż przy twoim zestawie. W ten sposób masz okazję do przeprowadzenia testów samodzielnie i do wyboru najbardziej odpowiedniego dla ciebie mikrofonu. Ponadto w sklepie możesz uzyskać wiele porad od eksperta.
Jeśli kupujesz po raz pierwszy, to wokalistą zawsze polecane jest sprawdzenie mikrofonów od Rode. Mikrofony od Rode są przeznaczone zarówno dla amatorów, jak i profesjonalistów. Jakość ich mikrofonów jest zawsze na najwyższym poziomie. Co więcej, nie są drogie w stosunku do tego co możemy otrzymać, a więc na dłuższą metę to świetna inwestycja.
Rynek mikrofonów jest ogromny i jest w czym przebierać. Dlatego zalecam także przejrzenie Youtube’a i sprawdzenie wersji demonstracyjnych różnych marek i modeli. Wiele sklepów e-commerce, takich jak Amazon, posiada również filmy w opisach produktów.