Interfejs Audio

audio interface buying guideJako muzyk zaczynający pisać piosenki szybko zauważysz, że chcesz je nagrywać. Chcesz uchwycić swoją muzykę, żeby inni mogli jej w kółko słuchać, a do tego potrzebujesz interfejs audio. Jednak przed nagrywaniem powinno zadbać się o kilka rzeczy. Jedną z nich jest interfejs audio.

Najlepszy Interfejs Audio na Amazonie

Intefejs audio działa jako pośrednik między instrumentem, a oprogramowaniem do nagrywania. Na rynku jest sporo interfejsów audio i trudno je rozróżnić między jakością, a ilością. W tym przewodniku wprowadzę cię w interfejs audio i będziesz w stanie rozumieć jak działa to urządzenie. Kontynuuj czytanie i przygotuj się na zakupu intefejsu audio już dziś!

Top 5 Interfejs Audio

Jeśli chcesz mieć pewność, że nabywasz dobry interfejs audio to możesz wybrać jeden z tych, które pokazuje poniżej. Znalazłem dla ciebie jedne z najlepszych interfejsów audio dostępnych na rynku. Wspólną cechą wybranych przeze mnie interfejsów audio jest ich świetna jakość i niska cena.

Ogólny zwycięzca: Najlepszy Interfejs Audio USB


Najlepszy Interfejs Audio Dla Systemu Mac


Najlepszy Interfejs Audio Dla PC


Najlepszy Budżetowy Interfejs Audio


Najlepszy Interfejs Audio Do 300 zł


back to menu ↑

Interfejs audio co to jest?

Audio interfejs można znaleźć też w komputerze. Zadaniem interfejsu audio jest generowanie dźwięków dla komputera, dzięki czemu można słuchać na nim muzyki lub odtwarzać inne dźwięki z komputera. Interfejs audio ma również za zadanie nagrywania dźwięków z mikrofonu lub z instrumentu. Interfejs audio jest zatem używany w połączeniu z nagrywaniem muzyki. Stąd wiemy, że warto mieć dobry interfejs audio do tworzenia muzyki o wyższej jakości. 

back to menu ↑

Historia interfejsu audio

Do połowy 1988 roku interfejs audio w komputerze był czymś niespotykanym i niezwykłym. Wszystko zaczęło się od pojawienia się komputera personalnego (ang. personal computer) w latach 70 XX wieku. Wtedy w komputerach nie było wbudowanego interfejsu audio jaki jest nam dziś znany. Zamiast tego komputer miał tylko wewnętrzny głośnik PC. Głośniki te miały zwykle kwadratowy kształt, i dostały swoją nazwę “beeper”. Ta bardzo charakterystyczna nazwa ma swoje komponenty, ponieważ jedyne dźwięki jakie mogą wydać głośniki to sygnały dźwiękowe i buczenie. W pierwszych latach istnienia komputera wiele firm pracowało nad jego optymalizacją, zwłaszcza w części audio. Najbardziej znaną była firma Access Software. Firma z powodzeniem opracowała techniki, które w zastosowaniu mogłyby sprawić, że dźwięk z komputera będzie lepszy. Jednak na stałe istniał jeden problem: dźwięk był zniekształcony i i niezbyt głośny. Niemal zawsze trzeba było wyłączyć wszystkie programy na komputerze podczas odtwarzania dźwięku. Komputery miały ogromny problem z aplikacjami multimedialnymi tj. aplikacje obejmujące nagrywanie muzyki, prace graficzne, animacje i gry.

Oczywiście należało rozwiązać ten problem. Firma IBM zaczęła pracować z audio interfejsami. Nie tyle co z powodu gier, ale ze względu na coraz bardziej poszukiwane aplikacje multimedialne. Z biegiem lat przybywało coraz więcej firm, które nie były firmami bezpośrednio komputerowymi. Firmy koncentrowały się wyłącznie nad tworzeniem interfejsów audio dla komputerów. 

Z biegiem czasu interfejsy audio stają się coraz tańsze i można łatwo uzyskać dobry domowy interfejs audio za kilkaset złotych. Jednak to oczywiste, że interfejs audio używany na koncercie jest bardziej drogi. 

back to menu ↑

Interfejs Audio Budowa i Funkcje

Przede wszystkim najpierw należy zwrócić uwagę na różnicę między analogowym dźwiękiem a cyfrowym. Jedną z najważniejszych różnic w funkcjach interfejsu audio jest różnica między dźwiękiem analogowym a dźwiękiem cyfrowym.

Zacznijmy od sygnału analogowego. Z definicji jest to “Nominalny ciągły sygnał elektryczny o zmiennej amplitudzie lub częstotliwości w odpowiedzi na zmiany dźwięku, światła, ciepła, położenia lub ciśnienia”. Sygnał analogowy może być zatem mechaniczny lub elektryczny. Ważną rzeczą, którą należy zapamiętać w przypadku sygnału analogowego jest słowo “ciągły’. Analogowa ścieżka sygnału obejmuje zatem sygnał ciągły, w przeciwieństwie do ścieżki cyfrowej, która rozkłada wszystko na liczby. Jest to podstawowa różnica między dźwiękiem analogowym a cyfrowym. 

Dopiero w połowie lat 80 ludzie zaczęli korzystać z obu sygnałów. Wcześniej wszystko co związane z dźwiękiem było analogowe. Tak było nie tylko w przypadku nagrywania dźwięku, ale we wszelkiego rodzaju dźwiękach. Przykładem tego jest “bitwa” między płytą winylową a płytą CD. Wynika to z faktu, że wszystkie interfejsy audio działały na sygnał mechaniczny lub elektryczny kiedy miał zostać przechwycony sygnał ciągły. Jednak stwierdzenie, że narzędzia cyfrowe były nieobecne w tamtych czasach nie jest poprawne. Z pewnością istniały takie rozwiązania, ale były niezwykle drogie. Ze względu na taką cenę jedynie najlepsze studia mogły sobie pozwolić na takie narzędzia. W ciągu tego okresu ze względu na małą ilość konsumentów nie przywiązywano zbytnio uwagi do rozwijania cyfrowego interfejsu audio. 

Zmieniło się to w połowie lat 80. Cyfrowy interfejs audio stawał się coraz tańszy i ludzie zaczęli go używać w większym stopniu. Oznaczało to, że cyfrowe interfejsy audio były najtańsze. A to oznaczało, że przeszliśmy do ‘cyfrowego świata’ i zapomnieliśmy o sygnale analogowym. Odtąd większość muzyki powstaje cyfrowo. Jest to również powód dla którego tak wielu z nas muzyków używa dziś cyfrowych narzędzi do nagrywania. 

Przyjrzyjmy się bliżej interfejsowi audio i jego technice.

Przetwornik A/C i C/A: Aby móc przełączać między dwoma sygnałami potrzebujemy do tego przetwornika. Te dwa przetworniki noszą nazwę “Przetwornik cyfrowo-analogowy” (w skrócie C/A) oraz “Przetwornik analogowo-cyfrowy” (w skrócie A/C). Często nie myślimy o tym, nie bierzemy za pewnik i nie zdajemy sobie sprawy z istnienia z tych dwóch przetworników, a są one naprawde czymś ważnym. Przetworniki C/A są używane we wszystkich cyfrowych dźwiękach. Tutaj przetwornik jest, że tak powiem sercem. Przykładami zastosowania jest telewizor, odtwarzacz CD i komputer. Przetwornik C/a jest używany, gdy dźwięk jest przekazywany do nas, a my musimy mieć doświadczenie audio. Jeśli jednak mamy nagrywać i wysyłać dźwięk do komputera, to musimy użyć przetwornika A/C. Tutaj przetwornik A/C przekształca całą duszę łańcucha. Przetwarza dźwięk twojej gitary, dźwięk zestawu perkusyjnego lub cokolwiek innego, co trzeba nagrać i przetworzyć na dane binarne przesyłane do komputera. Dane binarne są odczytywane przez komputer i, co ważniejsze, program komputerowy do nagrywania, a tym samym do nagrywania muzyki. Dane binarne są odczytywane przez komputer, a co ważniejsze przez program komputerowy do nagrywania, a tym samym do nagrywania muzyki. Przetworniki C/A są prawie zawsze przeznaczone do układów scalonych (mikrochipów). Istnieje kilka firm, który specjalizują się w produkowaniu mikrochipów, dlatego często można zauważyć ich zastosowanie w wielu produktach. 

Rozdzielczośc lub głębokość bitów: Patrząc na wykres sygnału, możesz zobaczyć, że widać jak krzywa sygnału analogowego faluje równomiernie w dół i w górę. Z drugiej strony sygnał cyfrowy biegnie mocno w górę i w dół wykresu. Wykres ilustruje głębie bitową. Opisuje to ile bitów informacji (w tym przypadku dźwięku) jest zapisanych na każdej ścieżce instrumentu. Im więcej bitów tym płynniejszy staje się sygnal na wykresie. Dzięki temu, że ścieżka nagrywa więcej bitów to masz też lepszą jakość dwięku. Współczesna standardowa płyta CD ma 16 bitów, pliki audio takie jak WAV mają ich znacznie więcej. 

Im więcej masz bitów tym dźwięk staje się bardziej dokładny i dlatego musisz zawsze nagrywać z nagrywać z największą przepływnością. Niektóre systemy mogą działać z większą ilością bitów. Na przykład 64 bity, jednak bądź świadom, że taka liczba bitów wymaga znacznie więcej od twojego procesora. Więc nie jest o tylko pytanie jak bardzo twój interfejs audio i program do nagrywania mogą wyciągnąć, ale chodzi też o to jak dobry masz komputer. Często lepiej wydać pieniądze na komputer, który może wyciągnąć pożądaną liczbę bitów, w skrócie, powinieneś zawsze nagrywać na najwyższej ilości bitów jaką twój komputer i interfejs audio są w stanie wyciągnąć

Częstotliwość próbkowania: tak jak z głębią bitu, częstotliwość próbkowania mówi nam również coś o jakośći dźwięku i dokładności. Częstotlitowść próbkowania to dokładnie ilość dźwięków wysyłanych na sekundę. Częstotliwość próbkowania jest zdefiniowana jako ilość dźwięków na jednostkę czasu (zwykle sekundy) pobieranych z sygnału ciągłego w celu przetworzenia na sygnał z określonym zasięgiem. 

Podobnie jak fale dźwiękowe, częstotliwość próbkowania jest mierzona w hecach (Hz) lub kilohercach (kHz). Możesz, np. zapisać 20,000 jednostek na dwa sposoby: 20,000 Hz lub 20 kHz. Aby móc zrekonstruować dokładnie sygnał, to sygnał musi dwa razy wyższy. Tutaj mowa o częstotliwości Nyquista. W praktyce oznacza to, że ścieżka nagrana w 40 kHz powinna idealnie zrekonstruować sygnał 20 kHz. 20 kHz to słyszalny limit dla ludzkiego ucha. Tak więc przez wiele lat 40 kHz było standardowym zapisem aż do momentu w których pojawiły się nowe badania. Wykryto że ludzki słuch nie osiągnął 20 kHz, jak początkowo zakładano, ale w rzeczywistości człowiek jest w stanie słyszeć nieco więcej. Dzięki temu standardowo nagrywa się w częstotliwości 48 kHz, a cała zmiana spowodowała aktualizację programów do nagrywania oraz zmianę w produkcji interfejsów audio. Zasadniczo programy do nagrywania mają ustawioną częstotliwość próbkowania, ale powinieneś to sprawdzić w ustawieniach programu dla bezpieczeństwa. Dzięki temu będziesz miał pewność, że wartości na pewno zgadzają się ze sobą. 

Więc to częstotliwość próbkowania oraz głębia bitu jest tym co determinuje jakość dźwięku. Czy to dla nagrywania w programie lub na płycie CD. Pamiętaj, że 16 bitów i częstotliwość próbkowania wynosząca 41.1 kHz są standardowym ustawieniem dla płyt CD, ale otrzymasz lepszy produkt, jeśli masz możliwość nagrania czegoś w 24 bitach z częstotliwością próbkowania wynoszącą 48 kHz lub więcej (jednak to droższy koniec interfejsów audio).

back to menu ↑

Interfejs Audio Przewodnik Zakupu

Tak jak z każdym muzyczny instrumentem czy sprzętem, najważniejsze to wpierw zastanowić się czego potrzebujesz. Czy interfejs audio będzie używany do nagrań w studio domowym? Czy może będziesz używać sprzętu do nagrywania pomysłów na utwór z sali prób? Być może coś innego?

W przypadku interfejsów audio to cena i jakość są bardzo zbliżone. Niemniej jednak musisz pamiętać i być świadom, że liczba kanałów wpływa na cenę. Oznacza to, że jeśli chcesz nagrać gitarę to potrzebujesz tylko interfejs audio z wejściem na instrument. To sprawia, że taki interfejs audio jest znacznie tańszy od interfejsu, który ma, np. cztery wejścia na instrument. Interfejsy audio z liczbą kanałów od jednego do czterech kosztują od 300 zł do 600 zł za nowe. Nie polecam kupowania używanych interfejsów audio. Przy zakupie nowego interfejsu audio często dostajemy sterowniki, to coś czego nie dostaniemy, jeśli interfejs był już używany. Bez sterowników nie możesz używać interfejsu. Ponadto, musisz być pewny, że wszystkie wtyczki oraz pokrętła działają, gdy kupujesz używany. Jeśli nie, to musisz sam zainwestować w naprawę. Wtyczki zasilające są zawsze w najlepszej formie, i często możesz załapać się na dobrą ofertę za kable, jeśli kupjesz interfejs jako nowy. Pamiętaj, również, że przy kupowaniu nowego interfejsu, możesz też otrzymać profresjonalną pomoc od wykwalifikowanych pracowników sklepu na wypadek gdybyś miał jakieś wątpliwości.

Należy również pamiętać, że komputer może nie działać poprawnie z interfejsem, szczególnie jeśli twój komputer jest nieco wiekowy. To samo tyczy się programów do nagrywania. Upewnij się, że zakupiony interfejs audio nadal aktualizuje sterowniki dla twojego systemu operacynego i dla wersji programu, w którym nagrywasz.

Co więcej, to tak naprawdę niewiele może pójść źle. Większość dzisiejzych interfejsów audio jest dobra dla domowego użytku. W rzeczywistości sam uważam, że trudno jest usłyszeć różnicę między interfejsem audio za 600 zł  i interfejsem za 6000 zł. Jeśli zasadniczego potrzebujesz high-endu, to nie masz wątpliwości czego szukasz. Dlatego też świat interfejsów audio jest stosunkowo bezpieczny. Jest wiele dobrych produktów na rynku. Niektóre marki, które są bardzo dobre, a niezbyt drogie to Line 6 i Focusrite. Wszystkie mają modele typu high-end, ale też produkują kilka tańszych modeli, użwanych między innymi przez youtuberów i muzyków na całym świecie.

We will be happy to hear your thoughts

Dodaj Odpowiedź