Akordeon

Harmonica buying guide

Podczas podróżowania w trakcie wakacji do krajów Europy południowej, takich jak Włochy, często możesz zauważyć muzyków grających na akordeonie. Nie ma nic piękniejszego niż delektowanie się posiłkiem przy muzyce na żywo granej na akordeonie. Z czasem akordeon stał się niezwykle popularnym instrumentem, prawdopodobnie przez swoje szerokie zastosowanie. Jego wszechstronność, jak i również unikalny dźwięk, nadaje się praktycznie do wszystkich gatunków.

Buy accordions on Amazon

Akordeony występują zwykle w muzyce tradycyjnej, folkowej, jazzowej i muzyce klasycznej. Instrument cieszył się ogromną popularnością w wielu krajów od jego powstania. W Danii akordeon nie jest tak bardzo znany, a szkoda, ponieważ to bardzo przydatny instrument, który oferuje wiele możliwości dla muzycznej ekspresji.

Akordeon – Top 5 Najlepszych

Aby ułatwić wybór ci wybór akordeonu, znalazłem jedne z najlepszych instrumentów na rynku. Wspólną cechą dla nich wszystkich jest wysoka jakość i niska, przystępna cena. Powodzenia w zakupie!

Ogólny Zwycięzca: Najlepszy Akordeon (OBECNIE!)

Najlepszy akordeon dla początkujących:
Najlepszy akordeon dla początkujących:

Write description

5999

Najlepszy Akordeon dla początkujących

Najlepszy akordeon dla początkujących:
Najlepszy akordeon dla początkujących:

Write description

5999

Najlepszy Akordeon dla średniozaawansowanych oraz zaawansowanych graczy

Najlepszy akordeon dla średniozaawansowanych oraz zaawansowanych graczy:
Najlepszy akordeon dla średniozaawansowanych oraz zaawansowanych graczy:

Write description

5999

Najlepszy Akordeon dla dzieci

Najlepszy akordeon dla dzieci:
Najlepszy akordeon dla dzieci:

Write description

5999

Najlepszy Akordeon folkowy

Najlepszy Akordeon folkowy:
Najlepszy Akordeon folkowy:

Write description

5999

Najlepszy Akordeon guzikowy

Najlepszy akordeon guzikowy:
Najlepszy akordeon guzikowy:

Write description

5999
back to menu ↑

Akordeon – Historia

Akordeon, który znamy dziś jest stosunkowo nowym instrumentem. Został wynaleziony w 1829 roku w Austrii. Jednak mechanika akordeonu jest znacznie, znacznie starsza, a pomysły stojące stojące za instrumentem zostały wynalezione dawno temu. Ich pochodzenie datuje się na około 3000 lat przed narodzinami Chrystusa.

Pierwsze akordeony były używane na obszarach niemieckojęzycznych, ale szybko zyskały na popularności, rozprzestrzeniając się na większą część Europy. W tamtych czasach akordeon był bardzo powszechnym instrumentem. Jednak wtedy akordeon miał spory mankament, posiadał tylko jedną klawiaturę, co w skutkowało tym, że można było na nim grać tylko jedną melodię. To skłoniło anglika Charles’a Wheatstone’a do dalszego rozwoju tego instrumentu. Opracował nową wersję, włączając w to przyciski po lewej stronie. Przyciski te po naciśnięciu produkują akord.

Także “nowy” instrument dodał coś zupełnie innego – można nawet powiedzieć, że przełomowego. Teraz można było robić dwie rzeczy jednocześnie, czyli akompaniować harmonią melodii.

Co więcej, akordeon miał dobrą, wewnętrzną akustykę i był wyraźnie słyszalny. Oznaczało to, że akordeon stał się nagle niezwykle wszechstronny i nie minęło dużo czasu zanim muzycy zaczęli interesować się nowym instrumentem. Akordeon ma obecnie ustaloną siedzibę w Europie, z wielką liczbą muzyków, którzy decydują się na nim grać. Bez wątpienia stał się jednym z najpopularniejszych instrumentów ponad granicami krajowymi.

back to menu ↑

Czym jest Akordeon?

Akordeon składa się z wielu części, ale zazwyczaj dzieli się go na trzy części: część klawiszowa, miechy (do wytwarzania podmuchu) i część basowa. Podział ten jest właściwie dość logiczny. Przyciski są przymocowane zarówno po stronie części klawiszowej jak i części basowej. te otwory przelotowe otwierają się w ten sam sposób.

Część klawiszowa: część klawiszowa to część akordeonu, w którym zazwyczaj znajduje się prawa ręka muzyka. Zwykle używa się go do grania melodii. Muzyk naciska przycisk lub klawisz (które często wyglądają zupełnie jak klawisze pianina), tym samym wygrywając nutę. Odbywa się to za pomocą otworu przelotowego. Otwór przelotowy znajduje się pod przyciskiem lub klawiszem. Zbudowany jest jako drewniany blok ze skórą z boku, która zamyka się blisko otworów przelotowych, tym samym zamykając dopływ powietrza.

Miechy: Miechy to część akordeonu, która porusza się do tyłu i do przodu, gdy muzyk porusza instrumentem. To tutaj pompowane jest powietrze, tworząc dźwięk wydobywający się z akordeonu. Miechy wykonane są ze wzmocnionej i złożonej tektury. Zewnętrzna strona miecha jest wzmocniona i pokryta skórą z metalowymi łukami w każdym rogu. Ma to na celu jeszcze lepszą stabilizację mieszków. Długość miechów różni się w zależności od rodzaju akordeonu. Niektóre mogą sięgać nawet jednego metra długości (są to tak zwane akordeony guzikowe). Mocowanie mieszków odbywa się za pomocą pasów spinających uchwyty po każdej stronie. Są one, dość logicznie, nazywane przegrodą melodyczną i przegrodą basową. Gdy instrument jest nieużywany, należy zacisnąć miechy za pomocą blokady, która znajduje się na samej górze tej części akordeonu. Oznacza to, że miechy nie będą bujać się w tył i do przodu, tym samym unikając zniszczenia, gdy muzyk nie gra na instrumencie. W dodatku istnieje również przycisk powietrza, który pozwala muzykowi poruszać miechem bez zużywania powietrza. Przycisk znajduje się po stronie basowej i zwykle jest to górny przycisk basu. Jednak czasami może się zdarzyć, że przycisk będzie umiejscowiony na końcu strony basowej.

Część basowa: to część akordeonu, w którym zwykle znajduje się lewa ręka muzyka i tej strony prawie zawsze używa się do grania akompaniamentu. Strona basowa zwykle różni się w zależności od rodzaju akordeonu. Przy standardowym akordeonie system nie działa tak jak po stronie części klawiszowej. Wynika to z faktu, że otwory nie musza całkowicie się zamykać, ponieważ spowodowałoby to wygenerowanie tylko jednej nuty. Na przykład, po stronie części klawiszowej, jeśli naciśniesz dwa tony to powstaną tylko dwa tony. Na standardowym akordeonie jest inaczej po stronie części basowej, ponieważ grając akordy musisz naciskać przyciski w dół. Otwory przelotowe nie są bezpośrednio połączone ze stroikami, generując w ten sposób więcej dźwięków po naciśnięciu jednego przycisku. Ton basowy i trzecia nuta (trzeci ton na skali) działają jednak po stronie części klawiszowej. Powodem dla którego coś takiego ma miejsce jest określenie korzenia tonu akordu, czy to, np. A, C, F lub G, i czy jest to akord durowy czy molowy. Muzyk jest, więc zmuszony “mówić” do akordeonu, aby mieć pewność, że rodzaj akordu jest taki sam jak reszta pasma. Z drugiej strony część basowa działa zupełnie tak samo jak część klawiszowa. Często jednak na akordeonie, można przełączać pomiędzy standardowym basem (akordy) lub melodią basową (jak część klawiszowa), naciskając między przyciskami, a stroikami.

Otwór Przelotowy: Wyżej wymienione otwory przelotowe zapewniają przepływ powietrza do komór tonowych akordeonu. Stroiki wykonane są z drewna, często możesz zobaczyć, że wykonane są z topoli, ponieważ są lekkie i wytrzymałe. W zależności od tego, czy wciągniesz lub wypchniesz miechy, to różne otwory są ustawione. Dlatego na chór zawsze składają się dwa głosy (w przypadku chórów patrz niżej).

Stroik: Metalowe języczki są miejscem, w którym powstają prawdziwe nuty akordeonu. Każdy refren ma dwa metalowe języki. Te metalowe języki znajdują się na otworach, które są łącznikiem między miechem, a powietrzem na zewnątrz. W trakcie gdy powietrze napływa do środka, to języki zaczynają się kołysać, tworząc w ten sposób ton. Ton zmienia się w zależności od tego, ile razy i jak szybko wahają się w ciągu sekundy (Hz). Na przykład, jeśli obracają się 440 razy na sekundę to masz ton kameralny. Ton kameralny to ton dźwięku A, do którego muzycy się stroją. Z tego powodu nie można samemu nastroić akordeonu. Metalowe języki muszą być spiłowane lub dokręcone tak, aby wyregulować strojenie. Jest to sztuka sama w sobie, która wymaga profesjonalnej pomocy – nie polecałbym próbowania tego samemu.

Chór: Chór to tak zwany głos na akordeonie. Akordeon może mieć od 2 do 5 chórów. Część klawiszowa może mieć maksymalnie 5 chórów, natomiast część basowa może mieć maksymalnie 4 chóry. Najbardziej normalne chóry wysokie to 4, 8 lub 16 stopowe. 8 stopowy to normalna opcja, która odpowiada innym instrumentom. 4 stopowy to oktawa powyżej normy (8 stopowy), i 16 stopowy to oktawa poniżej normy. Ponadto, istnieją w sumie 3 rodzaje 8 stopowych chórów. Mają bardzo różne brzmienie w zależności od rodzaju akordeonu. Być może zauważyłeś, że te długości wydają się bardzo długie – znacznie dłuższe niż jakakolwiek część instrumentu. Jest tak, ponieważ są to dość tradycyjne terminy i odnoszą się do długości rur i związanych z nimi wysokości organów kościelnych.

Regestr: Regestry to specjalny mechanizm, dzięki któremu można zmieniać barwę wytwarzanego dźwięku. Przykładem może być regestr wielo-głosowy 8,16 stopowy. Oznacza to, że będziesz grać wyłącznie jednocześnie chór 8 i 16, tworząc w ten sposób inny dźwięk. Zlokalizowane są bezpośrednio po prawej stronie od przycisków lub klawiszy (w zależności od rodzaju akordeonu). Czasami twój akordeon może mieć również tak zwany regestr główny.

back to menu ↑

Akordeon – Różne Rodzaje

Z grubsza Akordeon można podzielić na dwa rodzaje. Przyjrzyjmy się im bliżej:

Akordeon diatonicznyto najczęściej używany rodzaj akordeonu na świecie. Różne przyciski mają różne tony w zależności od tego, czy miech jest wprawiany w ruch. Zwykle mogą one grać na bardzo ograniczonej liczbie klawiszy.

Akordeon guzikowy: jest najczęściej używanym akordeonem w Danii oraz w Europie wschodniej. Tu każdy przycisk ma dźwięk, niezależnie od tego, czy zwijasz miech czy go rozciągasz. To pozwala ci na utworzenie wszystkich 12 tonów na skali chromatycznej i nie jesteś związany z określoną skalą diatoniczną (7-tonową). W rezultacie tutaj również nie ma problemu ze zmianą tonu, gdy przełączasz się między zwijaniem i rozciąganiem miecha.

Akordeon z konwerterem: Ten akordeon jest międzynarodowym oznaczeniem dla akordeonu guzikowego, który ma również melodyczny bas. Ma zarówno standardowy bas i melodyczny bas. Oznacza to, że muzyk musi sam nacisnąć kilka przycisków, aby stworzyć akord, chyba że przekonwertuje akordeon do standardowego basu. Taki system umożliwia muzykowi granie nut basowych tak samo jak na pianinie.

back to menu ↑

Akordeon – Przewodnik Zakupu

Akordeon występuje w wielu wariantach, jakościach i po różnych cenach. Jednak musisz zachować szczególną ostrożność, gdy będziesz chciał kupić ten instrument. Kupując tani akordeon zawsze istnieje ryzyko zapłaty za instrument, który nie jest w najlepszym stanie technicznym lub jego jakość wykonania jest kiepska. W tym przypadku należy wziąc pod uwagę budowę i wytrzymałość. Akordeony są wyjątkowo delikatne i jeśli dobrze o nie zadbano, to szybko może dojść do sytuacji w której naprawa uszkodzeń instrumentu będzie tak droga jak kupno akordeonu.

Część miechu, jak już wspomniałem wcześniej, wykonana jest z tektury, i jeśli po użyciu nie zostanie zabezpieczona, to może łatwo ulec uszkodzeniu. Wilgoć może również łatwo uszkodzić mechanikę instrumentu. Nie oznacza to jednak, że kupowanie używanych jest złym pomysłem. Najczęściej możesz zaoszczędzić sporo pieniędzy, patrząc na używane instrumenty w porównaniu do zakupu nowych. Tutaj akordeony nie są wyjątkiem.

Pierwszą rzeczą, którą musisz zrobić, to przemyśleć i zdecydować, na jakim akordeonie chcesz grać? Czy akordeon jest dla twojego dziecka? Jeśli masz już nauczyciela, wybierz rodzaj akordeonu, na którym uczy grać. Najlepiej iść do sklepu i przetestować te, które chcesz. Niezależnie od tego, czy potrafisz grać na akordeonie czy też nie. Ważne jest, aby wyjść i spróbować ograć akordeon z kilku powodów. Przede wszystkim musisz sprawdzić czy wszystko działa tak jak powinno działać. Czy właściciel dobrze troszczył się o instrument i czy nadal ma instrukcję/dokumentację tego instrumentu? Warto zapytać sprzedawcę, dlaczego rozstaje się z instrumentem, jeśli jest on prywatnym sprzedawcą. Następną ważną rzeczą jest to, żebyś to ty był zadowolony z instrumentu. To ty spędzisz wiele godzin w towarzystwie tego akordeonu. Dlatego nie myśl tylko o cenie. Pomyśl o wszystkim. Czy jesteś zadowolony z dźwięku? Czy akordeon brzmi dobrze we wszystkich stroikach i chórach? Co z dekoracją? Czy podoba ci się też jak wygląda Akordeon?

Przy zakupie pierwszego instrumentu ważne jest, aby najpierw określić wielkość swojego budżetu. Jeśli chodzi o akordeon to masz szczęście, ponieważ pomimo faktu, że istnieje wiele starych, zepsutych instrumentów, to jest też wiele używanych instrumentów w doskonałym stanie, które są sprzedawane za bardzo małe pieniądze. Oczywiście istnieje wiele możliwości zakupu nowego instrumentu, jeśli tak wolisz. Jak zawsze zaleca się zabranie przyjaciela lub profesjonalisty, który potrafi grać na instrumencie. Takie osoby zawsze będą w stanie stwierdzić, czy w instrumencie jest coś, na co należy zwrócić uwagę. Może to na przykład być wada, której sam nie odkryjesz, a nawet coś, co sprawia, że instrument, który znalazłeś jest unikatowy i wyjątkowy.

Nie zawsze konieczne jest przetestowanie akordeonu przed jego zakupem, ponieważ wiele recenzji jest dostępnych online, takich jak nasze rekomendację powyżej.

Wyjdź i kup swój pierwszy akordeon! Co masz do stracenia?

We will be happy to hear your thoughts

Dodaj Odpowiedź